Raceboard luokkasäännöt Suomessa
Raceboard-luokan luokkasäännöt Suomessa 2018 (pdf)
Raceboard luokan kansainväliset säännöt
Championship Rules Raceboard (PDF)
Sailnumbers_for_windsurfing_racing_classes_RB (PDF)
Muita sääntöjä löydät kansainväliseltä Raceboard-luokan sivustolta www.raceboard.org
World Sailing 2017-202o ja muut World Sailingin julkaisemat säännöt löydät täältä
Muuta Raceboard materiaalia:
Raceboardissa on helppo aloittaa kilpaileminen
Raceboard-luokka on aloittelijalle kaikista helpoin ja lompakkoystävällisin tapa aloittaa kilpaileminen. Tarvitset alkuun vain yhden laudan ja yhden purjeen. Lautana käy miltein kaikki kölilliset sarjatuotantolaudat (ei vanhat pyöreäpohjaiset Div II -laudat). Myös lyhyemmät kölilliset hybridilaudat menevät Raceboardin luokkasääntöjen rajoissa. Useat vanhat 1980-luvun tasapohjaiset Div I -laudat ovat edelleenkin kilpailukykyisiä, kuten esimerkiksi Mistral-, Fanatic- ja F2-laudat.
Purjerajoitukset ovat miehillä max 9,5 m2 purje, naisilla ja nuorilla max 8,5 m2 purje. Kaikesta huolimatta naiset ja nuoret saavat kilpailla myös isommilla 9,5 m2 purjeilla, mutta tällöin he kilpailevat ainoastaan kokonaiskilpailun voitosta. Kilpailujärjestäjä voi palkita harkintansa mukaan myös ikämiessarjan voittajan ja antaa “Best Try” -palkinnon hyvästä yrityksestä ja tsempistä.
Suomessa noudatetaan kilpailuissa pitkälti kansainvälisiä Raceboard-luokan sääntöjä muutamin kansallisin poikkeuksin. Kilpailukauden aikana Suomessa järjestetään viiden kilpailun rankingsarja, joista yksi kilpailu on SM-statuksen omaava. Rankingsarjan lisäksi on useita perinteisiä avoimen luokan kilpailuja, joissa kilpailun järjestäjä on palkinnut myös Raceboard-luokan parhaat. Jotkut kilpailut ovat vuodesta toiseen harrastajien suosiossa kilpailujen monimuotoisuuden, erilaisuuden ja välinerajoittamattomuuden ansiosta. Näissä kilpailuissa ei olla unohdettu myöskään aloittelijoita. Hyvinkään Surffaajien järjestämissä Hanko MM-Openeissa Hangon Silversandissa järjestetään vuosittain mm. aloittelijoiden Rookie Cup, joista monen tämänhetkisen kilpailijan kilpailuharrastus on lähtenyt liikkeelle.
Raceboard-luokassa järjestetään vuosittain kansainvälisiä arvokilpailuja, joissa suomalaisten kilpailijoiden määrä ja menestys on ollut huippuluokkaa. Kansainvälisissä arvokilpailuissa on sallittu yksi lauta, kaksi purjetta, kaksi köliä ja kaksi peräevää (myös Suomen rankingsarjassa). Monet valitsevatkin sekä kovan että kevyen tuulen purjeet kilpailuihin. Tämä tarkoittaa usein kahta erilaista 9,5 m2 purjetta tai 9,5 m2 ja 8,5 m2 purjetta; naisilla ja nuorilla kahta erilaiset ominaisuudet omaavaa 8,5 m2 purjetta tai 8,5 m2 ja n. 7,5 m2 purjetta.
Kilpailuissa ajetaan viikonlopun aikana tuuliolosuhteista riippuen muutamasta lähdöstä kahdeksaan lähtöön. EM- ja MM-kilpailuissa, jotka ovat kestoltaan noin viikon, ajetaan maksimissaan 15 lähtöä, joista yksi voi olla matkapurjehduslähtö. Yhden lähdön kesto on 15 – 45 minuuttia. Lähtöjen välillä on pieni tauko vesillä, ja ajettaessa useampi lähtö päivässä, on normaalisti kahden tai kolmen lähdön jälkeen pidempi ruokatauko rannassa. Radat ovat ratapurjehduskilpailuissa muutaman poijun ratoja, jotka sisältävät vastatuuli-, myötätuuli- ja sivutuuliosuuksia. Nopeimmin radan kiertänyt on voittaja. Lähdöt suoritetaan yhteislähtönä veneen ja poijun välistä. Kansainvälisten sääntöjen mukaan myös ranking- ja SM-kilpailuissa tulee tuulla yli 5 solmua eli noin 3 metriä sekunnissa koko lähdön ajan. Järjestäjien päätettävissä on järjestävätkö he aloittelijoille oman sarjan, jossa normaalin kahden kierroksen sijaan ajetaankin vain yksi kierros. Ajallisesti se on ollut toimiva ratkaisu.
Kaikki uudet kilpailijat toivotetaan lämpimästi tervetulleeksi. Kokeneemmat kilpailijat antavat hyviä vinkkejä alkuun pääsemiseksi. Voit myös ottaa yhteyksiä suoraan SPLL Raceboard vastaavaan juha.blinnikka ät elisanet.fi.
Mikäli olet uusi kölilautaluokan purjehtija (esim. T293) ja haluat saada kilpailukokemusta, toivotamme sinut mielihyvin tervetulleeksi Raceboard-luokan kisoihin. Näissä kisoissa saat paitsi loistavaa tekniikka- ja taktiikkaharjoitusta myös hyviä vinkkejä kölilautaluokan kokeneilta kisakuskeilta.
Teksti: Juha Blinnikka
Edit: Sanna Päivärinta