NOPEUSENNÄTYS UUSIKSI

Kisatulosten rinnalle on viime vuosina noussut GPS tulosten vertailu. Perusajatus on helppo – kuka tahansa voi ajaa sovitun ajan sisään missä tahansa nopeustuloksen omilla välineillä ja omalla mittarilla. Tallennettu tieto annetaan arvioitavaksi ja verrataan muihin vastaaviin tuloksiin. Jokainen saa valita paikan, ajan, välineet ja oman riskitasonsa.

Kansainvälinen taso on noussut viime vuosina todella paljon ja tämän takia harvat ovat viitsineet laittaa omia tuloksiaan alle 40 solmun (74 km/h) nopeuksista. GPS historiassa on ajettu useita yli 100 km/h nopeuksia purjekelkoilla. Leijat ovat ajaneet sitäkin kovemmin, GPS Icesailingin kärjessä on itse asiassa suomalainen Kai Schröder 61,21 solmun (113 km/h) tuloksellaan. Tämän hetken paras tulos kelkoissa on monivuotisella voittajalla Jeff Brownilla 53,66 solmua (just alle 100 km/h) joskin lyhyemmän ajan, eli 2 sekunnin tuloksissa johdossa on Ruotsin Henrik Mård yli 110 km/h tuloksella.

Suomessa tarinan mukaan suksikelkalla on ajettu moottorikelkan vieressä “yli 100 km/h nopeutta”, mutta tarkkaa tietoa ei ole. Myös vanha GPS on tainut näyttää 90+ km/h nopeuksia, mutta siinä saattoi olla joku käden heilahdus tai muu äkkiliike olla mukana. Purjelautaliiton omassa tuloslistassa Miska Myllyksen tulos vuodelta 2014 on ollut pitkään lyömätön. Feodor Gurvits onnistui ajamaan vähän paremman 2 s tuloksen, mutta silti, harvassa ovat olleet 40+ tulokset, eikä ainoatakaan saatu vuoden 2019 jälkeen. MM-kisojen mitalit on ratkaistu sen hetken olosuhteissa ja usein jopa alle 60 km/h vauhdeilla.

26.3.2022 tarjosi huippuhyvän päivän tuulen puolesta (puuskat yli 20 m/s) ja Bodomin pinta Espoossa oli aivan tasainen. Ei tietenkään mitään peilikirkasta jäätä, vaan lumista korppua, mutta silti näemmä parasta ikinä. Feodor Gurvits sai pitkin päivää useita yli 45 solmun vetoja suksikelkalla ja luistinkelkalla useita 40-42 solmun tuloksia. WIIMA kelkan yli 30 vuotiaat nopeuslaskusukset pitivät juuri sen verran, mitä kryssi vaati ja MW Sailsin kaksipuoleinen 5.9 neliöinen Nexus toimi juuri niin kuin oli tarkoituskin – erikoinen purje ei kärsi johtoreunan turbulenssista ja on erittäin vakaa jopa näissä nopeuksissa, myös ajokulma on paljon laajempi kuin normaalipurjeilla.

“MM kisoissa tänä vuonna ongelma mittarin kanssa pudotti neljännelle tilalle. Kisojen jälkeen ajatukset ovat olleet kaikessa muussa kuin purjehtimisessa, mutta noilla ennusteilla oli pakko ottaa yksi päivä vapaaksi” kertoo Feodor. “Bodom on sen verran pieni lammikko, että oli tasan yksi alue parhaille nopeuksille. Pohjoispäässä kryssi vaihtui styyran slööriin, alkukiihdytyksen jälkeen vauhti nousi joka kerta reilusti yli 60 km/h ja sitä seurasi pikasiirtymä järven eteläpäähän jonka aikana piti pyydystää se paras puuska. Tahmea pinta vei parhaan vauhdin ja tehoa joutui kompensoimaan jalkakyykyllä ja koko vartalon painolla. Silti jossain vaiheessa kelkka lensi ikään kuin tyhjässä. Nopea vilkaisu ranteeseen – 80+, jatketaan! Vastaavaa on ajettu niin monta kertaa hitaammilla nopeuksilla, ettei se sinällään tuntunut mitenkään erikoiselta. Itse asiassa fiilis on likipitäen sama kuin foililaudalla vastaavalla kulmalla, paitsi ettei tarvitse pelätä, että siipi irtoaa lentoon.” Tuloslistan kaikki muut tulokset on ajettu joko leijoilla tai luistinkelkoilla. Siivet ovat myös ajaneet kovempia tuloksia, jopa samana päivänä (Jarkka Kolehmainen 92 km/h?). Toisin sanoen taisi tulla epävirallinen suksikelkkojen maailmanennätys… Virallisesti tuli yksi haaste lisää muille purjehtijoille. Tervetuloa seuraavaan myräkkään!

Text by Feodor Gurvits
Photo by Esa Harjula
Links to Speed Challenge tulokset talvi kesä